вторник, 4 апреля 2017 г.

Збірка екологічних тренінгів

Збірка екологічних тренінгів
«Буду я природі другом»
  
Зміст

1.  Вступ.
2.  Мета.
3.  Основна частина.
3.1 Тренінг «Буду я природі сином»
3.2  Еколого - психологічний тренінг « Знай, люби, бережи!»
3.3  Тренінгове заняття “За життя без сміття”
4.    Висновки.
5.    Список використаних джерел.



 Вступ

     Сучасні масштаби екологічних змін створюють реальну загрозу  життю людей, тому навчально-виховна діяльність школи має бути спрямована на виховання екологічної культури учнів, щоб виросло покоління, яке охоронятиме довкілля. У початковій школі екологічна освіта здійснюється, як відомо, на міжпредметній основі . Зміст чинних програм  дає змогу  сформувати у дітей елементарні природничі та природоохоронні уявлення і поняття, вміння і навички.  Екологічному вихованню сприяє різноманітна  робота.
 Тренінги, наведені в збірнику, допомагають дітям молодшого шкільного віку замислитися над екологічними проблемами навколишнього світу. Нерідко найзвичайнісінькі питання, правил поведінки вдома й у школі, на природі перетворюються для наших дітей на складні й нерозв’язні проблеми, тому що про це з ними ніхто не розмовляє. Пропоновані тренінгові заняття розкріпачують дитину, дозволяють їй відчути себе особистістю, роз­вивають у ній спостережливість до всього, що відбувається.
Я сподіваюся, що діти, за допомогою тренінгових занять стануть замис­люватися над охороною навколишнього середовища і  став­ши дорослими, зможуть самостійно розв’язувати серйозні й важ­ливі екологічні питання.
Пропонова­ний збірник — невелика сторінка в цій невичерпній роботі.   


 Мета:
       В доступній та цікавій формі розкрити сутність сучасних проблем екології, сприяти нагромадженню екологічних знань; розвивати творчу та ділову активність, готовність до екологічної діяльності; виховувати почуття відповідальності за природу як національне багатство, основу життя на Землі.
Формувати елементи екологічної культури, громадянської відповідальності за екологічний стан навколишнього середовища у підростаючого покоління, пропагування ідеї збереження екології України.
Одне  з  основних  завдань тренінгової роботи  з  екологічного  виховання  полягає  в  тому,  щоб  кожен  учень  міг знайти  застосування  своїм  силам,  розвинути  свої  творчі  здібності.



Тренінг «Буду я природі сином»

Мета: Закріплювати правила поведінки в спілкуванні з природою, розширювати потреби в такому спілкуванні, розвивати естетичний смак, виховувати любов до природи
Обладнання : вірші, казки, малюнки дітей, мультимедійна дошка.

                                                      Хід тренінгу
1.     До класу заходять учасники тренінгу вчитель читає вірш:

Добрий день вам, добрі люди!
Хай вам щастя й доля буде
Не на день і не на рік,
А на довгий – довгий вік!

Що треба для повного щастя людини?
Здоровя і сили, багато тепла.
А ще небеса мирні, радужні,
І неповторна безмежна краса.
А ще треба сонце – велике й гаряче.
Без сонечка світла не буде й тепла.
Без нього найменша травинка загине.
А треба, щоб радість від нього цвіла.
2.     Знайомство.
 Учасники називають себе , на яке дерево схожий і чому?            
3.  Обговорення правил роботи тренінгової групи.
Діти по черзі , передаючи м ′ячик, називають правила.
4.    Дерево очікувань      Діти говорять свої очікування і прикріпляють на плакат внизу дерева квітки .

5. Тренер:
-         А що ви розумієте під словом природа? (використовуєтся вправа «Мікрофон»).
Повітря, земля і вода – Природа
Природа – це Я і Ти – це природа.
У Божому світі під сонцем одним
Повинні ми жити у згоді.

Вмійте любити природу.
                                                        (П. Сиченко)
В полі, у лісі, над яром –
Квіти, дерева і трави...
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не втни для забави.

Оберігайте ж по всюди
шлях і сежиночку в гаї.
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю.

Буду я природі другом.
                                                      (С. Жупани)
Йтиму садом, полем, а чи лугом,
Буду я природі вірним другом.
Не столочу навіть і трави.
Я скажу їй: - зеленій, живи!

Коли лісом буду я іти,
Теж посію зерна доброти.
Побажаю дереву і пташці,
Щоб вони жили у мирі й щасті
***

Кожного дня і кожну хвилину
Оберігайте всяку звірину,
Тільки добро їй потрібно бажати
І намагатись не ображати.
***

Ніколи не зробимо шкоди
Ми пташці в ріднім краю.
Нехай звеселяють природу –
Співають для нас у гаю

6. Повідомлення
До нас надійшла телеграма.
ТЕЛЕГРАМА
Людино! Звертаємося до тебе з невідкладною вимогою: порятуй нас!
Не занедбуй життя наше, поверни своє обличчя до матінки – природи!
Вчися жити в злагоді з навколішнім світом і лише тоді відчуєш ти, що на цій Планеті ми всі справді брати і сестри і один одному потрібні!
(Всі хто літає, стрибає, плазує, хто живе у траві, на деревах у воді)

-         Діти, від кого надішла нам ця телеграма?
-         Як на вашу думку,хто просить вашої допомоги?

7.  Робота в групах.
Обєднатися в групи за назвами дерев: береза, ялина, клен, дуб. 
 Завдання для кожної з груп :
 I група –дібрати 10 заповідей лісу;
II група –правила поведінки в лісі;
III група – вибрати прислів ′ я про ліс;
IV група – дібрати вірші про ліс.

9. Презентація груп своєї роботи.

Ліс – це сукупність землі, рослинності, в якій домінують дерева та чагарники, тварин, мікроорганізмів та інших природних компонентів, що в своєму розвитку взаємопов’язані, впливають один на одного і навколішнє середовище.

Надаєтся слово групі «Береза»
Ліс – це частка житя самої планети Земля, він споконвічно дарує людям все необхідне. Дерево виколисало людство на своїх вітах і було для первісної людини пристанищем, і дахом над головою, ліжком і захистником. Згодом дерево принесло приборканий вогонь, а з ним і почалось розселенння людей по світу.
(перегляд слайдів і коментар до кожного з них.)


Десять заповідей лісу.
1.     Учень.
Ліси зелені легені нашої планети, що наповнюють атмосферу киснем. Чотири дорослих дерева за добу віддають в атмосферу  стільки кисню, що його вистачає для дихання однієї людини. Підраховано, що гектар лісу виділяє 3-4 тонни кисню і поглинає 4-5 тонн вуглекислого газу, здатний відфільтрувати 50-70 тонн пилу.
2.     Учень.
Ліси дають чудову, ні з чим не зрівнянну деревину для будівництва, сировину для виготовлення паперу, виготовлення меблів. Використовуйе ліс для промисловості і палива, незводячи його нанівець. Завжди необхіно думати і свято зберігати «зелений баланс». Нові посадки повинні покривати вирубку хоч би один до одного.
3.     Учень.
Ліси у нас час стали місцем відпочинку для широкого загалу населення як городян, так і сільських місцевостей. Вони несуть нам радість, натхнення, а тому не вломлюйтесь в них автотранспортом. Приходьте у ліс пішки і з любовю.
4.     Учень.
Ліс - сторож захисту родючості грунту. Він оберігає його від ерозійних процесів. Регулюючи поверхневий стік, дерева запобігають водній ерозії, охороняють водойми від замулювання. Позитивно впливають на повноводдя річок, оскільки ліси сприяють накопиченню вологи.
5.     Учень.
Ліси сприяють нашому оздоровленню. Вони заспокоюють нервову систему, позбавляють людину від стресів, лікують сердечні недуги і заспокоюють душу. До того ж лісові плоди і ягоди – багатюще джерело вітамінів, вуглеводів, білків, жирних олій, органічних кислот, різних ароматичних сполук, амінокислот, мікроелементів. Ліс без перебільшення, природня аптека.
6.     Учень.
      Вікові дерева – це живі чудеса світу, які вражають своєю висотою, розміром крони, товщиною стовбура, впевненістю і могутністю. Вони шепочуть про мови столітть. Недарма чехи говорять «зустрінеш старе дерево – зніми капелюха». Бережімо наших лісових старожилів.
7.     Учень.
Ліс – домівка для тварин. Якщо в час прогулянок у лісі зустрінеться звірок, не лякайте його, віднесіться до нього як старший брат. Тільки байдужа й бездумна людина знищить пташине гніздо чи нору звірка, розгрибе мурашник, розорить дупло.  
8 учень:
Під час збирання диких ягід, плодів, грибів не знищуйте те, що народило їх,- 
дерева, кущі, грибниці. На наступний рік ви знову прийдете за «дарами лісу».
Любителі грибів знають, що кожному грибу підвласна конкретна порода дерева.
Царя грибів – білий гриб, шукають у дубовому гаї,  підберезники – під кроною білокорої берези. Гриби так злилися з деревами, що одні без інших не можуть існувати. Без грибів немає лісу.
9 учень:
Життя в лісі,особливо невидиме,  пов ҆язане з мікроорганізмами грунту й опалого листя.
 Адже від них у значній мірі залежить здоров ҆я лісу.
10 учень:
Відвідувачі лісу, винесіть з нього приємні враження. Пишайтеся його красою,бо ліс – споконвічна її скарбниця,якою люди всього світу гордяться. Не залишайте нічого
У природному храмі, крім слідів ваших ніг.
 

Тренер:
 Діти,  а тепер я пропоную піти в похід до лісу.
Для цього ви повинні обрати правильну дорогу.
1 – розташований завод.
2 – рухається багато транспорту.
3 -  алея з густонасадженими деревами.
( учні пояснюють, який шлях безпечний).

Сонце в мандрівку нас закликає
І про дорогу оповіщає,
Йдіть, мої любі,під ноги дивіться.
Травам і квітам ніжно вклоніться.
Несіть їм же ласку у кожній долонці
Разом з промінням веселого сонця.
Хай же мандрівка казкою стане.
Про неї розкажете таткові й мамі.


Біля лісу діти зустрічаються з Лісовичком.

Зустріч з Лісовичком

Лісовичок: Чи знаєте ви діти правила поведінки в лісі?
-         Бо якщо не знаєте в ліс я не пущу!
Діти: Так знаємо.( Група Ялини)
1. Учень.
Не зривай, не нюхай, не пробуй на смак незнайомі гриби, ягоди.
-         Якщо зустрів лісового звіра, не кричи, не тікай, дай йому можливість піти.
2. Учень.
Якщо помітив агресивну поведінку тварини, то кричи, стукай палицею об дерево.
При зустрічі із собакою не можна:
-         тікати,
-         дивитися в очі і посміхатися,
-         поводитися насторожено.
3. Учень.
У ліс краще взувати чоботи. При зустрічі зі змією не заступай їй дорогу;
Змії самі сховаються в укриття;
-         Не розводь багаття без дорослих, не грайся з вогнем.
4. Учень.
Після повернення з лісу уважно оглянь свій одяг і тіло; укуси отруйних комах і кліщів можуть призвести до тяжких захворювань.
Якщо кліщь упився в шкіру, то його треба швидко витягти. Для цього необхідно капнути на місце, де сидить кліщь, соняшникової олії. Місце укусу промити водою з милом і змазати йодом.
5. Учень.
Не топтати і не зривати квіти. Не ламати гілочки дерев. Не ображати птахів і тварин. Не руйнувати гнізда птахів.
6. Учень.
В лісі не можна смітити. Не можна руйнувати мурашники, бо мурашники санітари лісу.
Лісовичок:
-         Запрошую в гості до нашого лісу.
-          Давайте пограємо у гру «Як розмовляє ліс».
-         Вітерець у лісі – Ш-ш-ш...
-         Повзе вуж у траві - С-с-с...
-         Прилетів жук – Ж-ж-ж...
-         Заспівав комарик – З-з-з...
-         Пролетів птах – Шух-шух...
-         Запихкав їжачок – Пих-пих...
-         Дзюркоче вода в струмочку – Дз-дз...
-         Забриніла бджілка – Дж-Дж.

Група « Клени»

Ми знаємо прислів я про ліс:
-         Ліс сам себе чистить.
-         Не привик ліс до наших коліс.
-         Що в лісі родиться, то в дворі згодиться.
-         Слухай, діброво, що ліс говорить.
-         Щоб здоровя добре мати, треба дуба не рубати.
-         Багато лісу – не загублюй .
-  Мало лісу – бережи,
     Нема лісу – посади.
-         Як лист жовтіє, ліс і поле смутніє.
-         Поле плаче, а ліс скаче.

Лісовичок:
Бачу ви багато знаєте про ліс, пішли я вас проведу до Принцеси Флори.
Принцеса Флора проводить з дітьми конкур відгадай загадку.
1.     Зимою чорний, весною і літом зелений, а восени жовтий? (ліс)
2.     На якому дереві листя не росте? (на сухому)
3.     У лісі на пралісі висить сукня червона? (калина)
4.     Хто з вас, діти, нас не знає?
Ми у лісі проживаєм,
Дзвоном сонце зустрічаєм,
Маєм гарні сині очки,
Називаємось...(дзвіночки)
5. В них багато є роботи
Хоч стоять вони весь час.
Від дощу чи від спекоти
Захистять, врятують нас.
Не лягають спать ніколи,
На ногах вони отвік.
Не бояться плину рік,
Ні завій, ні вітру реву.
Хто ж вони такі?...(дерева)
6. Росте вона в лісочку, має вона червону сорочку, хто йде той поклониться. (суниця)  
Ну що ж, ви справились із завданням, рушайте далі в дорогу.

Лісовичок приводить дітей до Принцеси Фауни.
Принцеса Фауна проводить вікторину.
1.     Чому синицю так називають? (синиця співає синь-синь)
2.     Якого птаха називають лісовим лікарем? (дятел)
3.     Який птах виводить своїх пташенят узимку? (шишкар)
4.     Які птахи живуть у нашій місцевості тільки в зимку? (снігурі омелюхи)
5.     Скільки шкідників поїдає синичка за добу? (стільки скільки важить сама)
6.     Назвіть найвищого птаха? (журавель сірий висота 1м 20см )

А тепер гра «Впізнай казку».
- Котик, півник, лисичка. (котик і півник)
- Бичок, ведмідь, вовк, лисиця, зайчик. (соломяний бичок)
- Коза, зайчик, ведмідь, вовк, лисичка, рак. (коза дереза)
- Мишка, жаба, зайчик, лисичка, вовк, кабан, ведмідь, собачка. (рукавичка)
Молодці, із цим завданням ви справились.

Група «Дуби»
Діти:
Ми вивчили вірші про ліс
Ліс «Н. Красоткіна»
Ліс — це диво, ліс — це казка.
То ж ходімо в ліс, будь ласка.
В лісі є кущі і квіти,
В нім сплели дерева віти.
Трави, ягоди й грибочки,
В нім чарівні є куточки.
Ліс — це друг всьому живому.
Звір і птах живе у ньому.
Ліс дає всім прохолоду
І прозору робить воду.
Вміє поле захистити,
Щоб воно могло родити.
Він повітря очищає,
Ароматом напуває.
Щедро вміє роздавати
Все, що є, бо він багатий.
Людям вміє догоджати:
Дерево дає для хати,
Сірники, папір і ліки —
Все, що треба чоловіку.
В світі є ліси казкові:
Хвойні, листяні чудові,
Мішані є і тропічні,
Саксаулові незвичні.
В хвойних — сосни і ялини,
Кедри, піхти і модрини.
Пахне в лісі цім живиця,
Є морошка і брусниця.
Де ростуть берізки й клени,
Тис, ялиночка зелена,
Ясен, сосни і дубочки —
Це вже мішані лісочки.
А на півдні, де тепліше,
Ще буває цікавіше.
В пишнім листі все буяє,
Ліс тут листяним буває.
Та летять листочки долі,
Взимку всі дерева голі.
І стоять так до весни,
Дивляться чарівні сни.
Ліс — це диво, ліс — це казка.
То ж заходьте в ліс, будь ласка,
Але завжди пам’ятайте:
Диво-ліс охороняйте!
Марійка Підгірянка

 Ліс

Шумить верхами буйний ліс –
 Дуби, берези, буки.
 Співає сойка, свище дрізд
 І воркотять голубки.

 Стрибає білка по верхах,
 Дітей зозуля кличе.
 Вітрець шепоче в галузках,
 В ярку потік мугиче.

 Цілує сонечко листки
 У ніжній, теплій ласці,
 Гриби наділи шапочки
 Так само, як у казці.
10 .     Психогімнастична  вправа.

Про що розмовляють квіти й дерева?
Під час прогулянки на галявині  діти уявіть себе лучними квітами і уявіть, що квіти можуть розмовляти між собою, з небом, комахами, сонцем, деревами.
А зараз діти уявіть себе де­ревами й подумайте, про що дерева розмовляють одне з одним, з не­бом, землею.

11. Вправа « Зворотній звязок»
 Я пропоную прикрасити дерево квіточками тих, чиї очікування збулись.



  
Еколого-психологічний тренінг « Знай, люби, бережи!»
Мета: розвивати в молодших школярів екологічні уявлення та поняття шляхом активізації пізнавальних процесів; стимулювати інтерес до пізнання природи; формувати готовність до раціональної діяльності в природі, при якій зберігається існуюча природна рівновага або створюються можливості для її відновлення; розвивати розумову та творчу активність методом тренування; формувати екологічне мислення  та свідомість; виховувати екологічну культуру природокористування; сприяти становленню та підтриманню позитивного емоційного настрою дітей.
Матеріали та обладнання:  маркери , фломастери , музичний супровід , плакат з кошиком , стільці , іграшка , картинки  на екологічну та психологічну тематику,  квіти з паперу, мультимедійний проектор.

Хід тренінгу:
1.     Під музичний супровід заходять учасники тренінгу вчитель читає вірш:

Весняний день – прозорий, голубий,
Навколо пахне ніжно-білим цвітом,
Під вікнами туркочуть голуби,
Щебечуть на подвір`ї жваві діти.
Душа чутлива, мов ота струна,
До барв весняних, запахів та звуків,
Так може чарувати лиш весна
Після холодних місяців розлуки.
2.     Знайомство.
     Учасники називають себе , на який об’єкт природи схожий і чому?      
3.     Обговорення правил роботи тренінгової групи.( слайд )
 Діти по черзі , передаючи іграшку, називають правила.
4.     «Кошик очікувань».
     Діти говорять свої очікування і прикріпляють на плакат внизу кошика квітки .
5.     Лист від Цариці природи( перегляд відеозвернення) :
                          « Людино! Розумна істото!
                          До тебе звертаємось ми,
                          Бо гинемо, гинемо, гинем!
                          Будь ласка, ти нас захисти!
                          Хай будуть в нас цілі дерева,
                          Рослини, тварини, пташки
                          Людино, людино, людино!
                          Ми просимо: нас збережи!
                          Нехай твої діти і внуки
                          Побачать це не навпаки –
                          Зелені простори і луки,
                          Озера глибокі, річки,
                          Бо ти, хоч розумна істота,
                          Втручаєшся в нас невпопад,
                          Висушуєш наші болота,
                          Руйнуєш масиви Карпат,
                          Ти, перш ніж втручатись, подумай,
                          У гурті все зваж, обсуди,
                          Якщо вже загине  природа,
                          То згине вона назавжди!

Бесіда:
- Про що просить природа?
-  До чого закликає?
6.     Підбір асоціативного ряду до слів ЕКОЛОГІЯ та ПСИХОЛОГІЯ.( слайд )
 Після зачитування асоціативного ряду дійдемо разом до висновку:
 ЕКОЛОГІЯ – наука про довкілля; ПСИХОЛОГІЯ – наука про душу людини.
7.      Руханка «Буревій».
Буревій для тих хто:
- посадив квітку;
- любить природу;
 - зламав гілку;
- любить дощ;
- любить сонце;
 - посадив деревце,
 -  образив тваринку.

8.  Робота в групах.
Обєднатися в групи за порами року: зима, весна, літо, осінь.  
Завдання для кожної з груп :
 I група – зібрати прислівя про природу;
II група – вибрати картинки де зображено турботу людей про природу і створити плакат ;
III група – вибрати картинки з квітами , що занесені до Червоної книги;
IV група – скласти памятку про правила поведінки в лісі.

9. Презентація груп своєї роботи.
        
 Отримали повідомлення від берізки, переповнене жалем, слізьми та скорботою:      
                                У березневий день її зрубали,
                                Вона, немов лебідонька, стояла,
                                Стан обвивали шовковисті коси,
                                Була нам мила в спеку і в морози.
                                У березневий день її зрубали
                                Від болю затремтіла, застогнала,
                                Мов скошена упала при дорозі
                                Весняним соком пролилися сльози
                                Той сік цілющий, а вона вже мертва
                                Рука не заніміла, не затерпла!
                                Яке ж жорстоке серце треба мати,
                                Щоб ту красу навіки зруйнувати?
                                Стікали долу ще живі сльозинки,
                                А небо чисте, жодної хмаринки!
                                Весна ішла – життя всім дарувала,
                                А на землі берізка помирала!

Бесіда по прослуханому повідомленню.
- А чи знаєте ви як з’явилася берізка і чому її саме так назвали?
 Легенда про березу. ( слайд )
Русалки не повинні були у давні часи при світлі дня показуватися над озером. Як тільки перші промені сонця пробивалися над озером - русалка мала піти у свій прохолодний дім. І рік за роком так і жила собі одна юна русалка. Але одного разу загралася русалка і не встигла сховатись. Побачила вона Бога всемогутнього сонця Хорса і полюбила його. І йому запала в душу її вдумлива краса . Потягнувся він до неї своїми променями. Спочатку зігріваючи , а потім обпалюючи . Спробувала було піти від нього русалка , але не відпустив її Хорс. І Русалка перетворилася на дерево.
Зелень волосся обернулася листям, гілками вгору зметнулися руки , тонкий стан обернувся стовбуром , а ніжна шкіра білою корою, з обпаленими плямами на ній від поцілунків - променів бога Сонця 
.
-         А ще березу називають деревом чотирьох справ: перша – світ осіяти , друга - крик втихомирювати , третя – хворих зцілювати , четверта – чистоту підтримувати.
-         Запрошую вас скуштувати чашечку березового соку.

10.     Психогімнастична  вправа.    
     Ми всі - одна велика квітка, а кожен з нас – пелюстка цього чудового творіння природи. Нам всім разом тепло і затишно. Коли світить сонечко і зігріває хоча б одну пелюстку нам всім від цього стає тепліше. Ми тягнемось разом до сонечка, шукаємо тепла і світла. Хочемо відчути його всім тілом. А коли дме холодний вітер, нам всім холодно і неприємно, і ми всі схиляємось один до одного, шукаємо один в одного захисту. Так і наша матінка природа шукає захисту та порятунку в нас, людей. І в наших серцях пробуджується чуйність, доброта та вдячність за всі щедроти нашої природи,а також бажання любити та берегти природні багатства.

11. Вправа «Юні екологи».

    -  Уявіть себе екологами , як би ви діяли , щоб змінили ?(слайд )
12.  Хвилинка милування
     1.  Прикрасити сухе дерево кольоровими стрічками.
     2.  Передати її відчуття до прикрас і з прикрасами.
 13. Заповнення « Кошика вражень».
 14. Ритуал прощання. (Побажання своїм друзям.)( слайд )
    


Тренінгове заняття “За життя без сміття”
Мета: привернути увагу до актуальної екологічної проблеми сучасності – засміченості, з’ясувати як впливає погана екологія на здоров’я людини;
знайти шляхи подолання проблеми.

І. Організаційна частина.

1. Знайомство.
 Вправа «Герб моєї душі» - якби моя душа мала герб, то що б було на ньому було зображено.
- Чи легко вам було говорити про потаємні речі?
- Чи дізнались ви щось нове й цікаве про своїх товаришів?

2. Оголошення теми й мети тренінгу
Тема: «За життя без сміття».
Мета: привернути увагу до актуальної екологічної проблеми сучасності – засміченості, з’ясувати як впливає погана екологія на здоров’я людини;
знайти шляхи подолання проблеми.

3. Вступне слово.
Згідно з прогнозами науковців населення Землі може подвоїтись протягом наступних 50 років. Майже 12 млрд. людей повинні навчитись жити на земній кулі, довжина екватора всього 40 000 км, і не просто жити, а як добрі господарі дбати про землю – свій власний дім, оберігати її. «Усі ми пасажири одного корабля, що називається земля» - сказав Антуан де Сент-Екзюпері. Тому священний обов’язок усіх полягає у постійній турботі про благо нашого спільного дому, а отже, й про себе.
Дехто вважає, що нічого не трапиться, якщо я кину папірець, недопалок, викину пляшку з-під напою, залишу в лісі недоїдки, а насправді ми бачимо навколо жахливі сміттєзвалища. По тому, як людство ставиться до проблеми сміття можна судити наскільки суспільство цивілізоване.

4. Друзі, ви почули тему нашого тренінгу, мету і я хочу, щоб ви зараз на цих чудових квіточках ви написали свої очікування від часу проведеного разом, від почутої інформації та нашого спілкування.

5. Повторення правил роботи в групі.
Сонечко – промінчики(правила)
-       приходити вчасно
-       бути доброзичливим
-       бути позитивним
-       говорити по одному
-       лаконічність
-       толерантність
-       гендерна рівність
-       право власної думки
-       право піднятої руки
-       говорити по суті
-       правило «стоп»
Якщо правила виконуються, то сонечко завжди посміхається.

ІІ. Основна частина.

1. Руханка. Ураган для тих:
-       має світле волосся
-       пив вранці чай
-       любить троянди
-       вміє кататись на велосипеді
-       посадив рослину
-       має котика
-       не викидає фантики від цукерок
-       веде здоровий спосіб життя
-       любить природу
Чи були серед вас ті, хто зовсім не рухався?
Ви всі добрі, гарні діти.

2. Інформативні повідомлення.
Очевидно, що підвищення якості життя пропорційно збільшенню кількості відходів, що продукує людство. Статистика каже, що звичайна сім’я викидає щоденно в середньому 5 кг сміття.
Звичайне сміття оточує нас скрізь: воно під ногами, в лісі, в кущах, в річках, морях, під вікнами багатоповерхівок. В смітті граються наші діти. Воно стало атрибутом нашого життя. Екологи називають проблему засміченості екологічною катастрофою. Скоро сміття поглине нас, нашу цивілізацію.

3. Мозковий штурм.
«Що таке сміття? Чим воно загрожує здоров’ю людей»
Сміття:  Загрози
Поліетилен, пластмаса, скло, будівельні відходи, залишки їжі, метали, деревина, дрібне побутове сміття, папір, непотрібні речі.
 Сморід – хвороби дихальних шляхів, астма, алергія, отруєння, хвороби печінки.
Виділення хімічних речовин – отруєння, хвороби печінки, нирок, очей, рак.
Забруднення водойм – неможна купатися, отруєння, хвороби шкіри, мор риби, лептоспіроз.
Типовий склад міських відходів:
-
       папір – 14%
-
       мілке сміття – 17,9%
-
       гума, шкіра, деревина – 8,1%
-
       харчові відходи – 7,5%
-
       метали – 8,7%
-
       скло – 8,21%
-
       інше – 1,6%
Висновок.
Сміття, його величезна кількість навколо призводить не лише до засміченості, а й до хвороб людини.

5.     Вправа «Перевтілення»
У мене на столі є кошик, в якому зібрані предмети, які перестали бути потрібними, тобто вони перетворились на сміття і їх збираються викинути. Пофантазуйте: якби я був…, я хотів би, щоб з мене зробили… .

Тренер. Кожен предмет у світі, не хоче стати сміттям непотрібним, а хоче довго бути корисним.
Чи легко вам було відчути себе непотрібним?
Як ви знайшли застосування предмету: самостійно чи радились?

6.     Вправа руханка «Хто швидше». Ви бачите, що одній людині важко було знайти рішення, щось зробити. Завжди краще, якщо поряд є надійне плече товариша.
А зараз, спробуйте попрацювати всією командою. Побудуйте, використовуючи всіх учасників: квадрат, трикутник, коло, овал, букви П,Л,Т, об’єднайтесь по 2, 3, 4, 5. Прошу знайти зайняте місце за столами.

7.       Гра «Лист інопланетянам»
Екологічна  проблема - засміченості  дуже актуальна на сьогодні. Людство  перестало бути господарем у своєму домі. Викинути сміття стає  звичним перетворюється на погану звичку. Страждає від цього й наша країна. За статистикою Україна посідає перше місце в Європі за кількістю відходів на душу населення… і є лідером по кількості онкохворих та хворих на алергію і серцево-судинні захворювання. Чи не бачите ви зв’язку між цими сумними лідерствами.
Стурбований таким сумним становищем і всесвіт. Наша блакитна, планета, як і її називали раніше, почала тьмяніти, покриватись брудом та сміттям .До нас звертаються інопланетні екологічні служби, стурбовані таким становищем і просять почати масштабну компанію по ліквідації сміття. Ми, підростаюче покоління, освічене, культурне, яке дбає про своє здоров`я, своє майбутнє та про майбутнє своїх дітей напишемо інопланетянам листа із своїми пропозиціями. Що робити, щоб зменшити кількість сміття.
Пишемо листи.

1.      Впровадити обов`язкову систему роздільного збору й сортування сміття (Разом сміття, по одному цінна сировина)
2.      Створення заводів по переробці сміття.
3.      Створення сучасних очисних систем для стічних вод на підприємствах.
4.      Використання  нової техніки.
5.      Створення екологічно-чистих технологій переробки та знешкодження.
6.      Штраф за викидання сміття.
7.      Друге життя непотрібних речей.
8.      Організація суботників.
9.        Креативні ємності для сміття.
10.     Агітаційна робота.

8.       Руханка «В Україні світить сонце»                                                           

 Тренер. Коли було приємніше? Коли світило сонце чи йшов дощ?
Вправа з пазлами. Об`єднаємось в групи ,склавши пазли-картинки.
Сіли за  столи.
Тренер. Всі ті заходи, щодо зменшення кількості сміття,допомагають боротись  з проблемою сміття,  а значить і з проблемою збереження  власного здоров`я. Прошу вас у групах створити агітаційні плакати  «Чиста планета - здорова людина»
Презентація.

ІІІ. Заключна частина.
1. Очікування «Чи справдились ваші очікування»
Якщо так, то вплетіть свою квіточку в цей віночок, що символізує безкінечність, безкінечність життя на землі, позитив, здатність творити прекрасне, здатність бути господарями не дати засмітити планету, своє життя , свої думки.
2. Вправа «Мікрофон».
«Що я буду робити, щоб світ навколо став чистішим…»Передаємо з рук в руки глобус.
3. Прощання.
Дерево –символ життя, а ми його гілочки.
То ж за допомогою цих стрічок прикрашаємо його і побажаємо нашій планеті, своїм товаришам міцного коріння, міцного стовбуру та  розлогої   крони..(Діти пов'язують стрічки на гілки)



Висновки

Екологічні тренінги дають, на мою думку, молодшим школярам :
- знання про взаємозв'язки в природі та усвідомлення людини як її частини;
- розуміння необхідності берегти навколишнє середовище;
- уміння і навички позитивного впливу на природу;
- розуміння естетичної цінності природи;
- негативне ставлення до дій, що завдають шкоди природному середовищу.



Список використаних джерел:
1.     Рэйс Ф., Смит Б. 500 лучших советов тренеру. — СПб.: Питер, 2002. — 128 с.
2.     Уроки-тренінги як засіб активізації навчальної діяльності учнів Посібник, 2013. Укладач:  Бігма  Наталія  Миколаївна - вчитель початкових  класів  КЗО «СЗШ № 54» ДМР
3.     Освітні технології. Навчально-методичний посібник / За заг. ред. 
О.М. Пєхоти. - К.: А.С.К., 2001. - 348 с
     4.  Щербань П. М. Дидактичні ігри у навчально-виховному процесі. // Початкова школа. – 1997 - №9 – С. 18-20. 
     5. http://levkolarisa.blogspot.com/p/blog-page_15.html



Комментариев нет:

Отправить комментарий